تجربههای ناموفق و پرهزینه شرکتهای بزرگ و کوچک در نوآوری، تجاریسازی و توسعه کسبوکار در بازارهای بینالمللی، پر از داستانهای جالب و درسهای گرانقیمت برای همه افراد و سازمانهای فعال در زمینه نوآوری است. در این کارگاه، با تمرکز بر موارد واقعی شکست شرکتها در بازارهای بینالمللی، به بررسی دلایل مختلف شکست آنها در معرفی و بازاریابی محصولات و خدمات جدید به بازار خواهیم پرداخت. آگاهی از این دلایل و تجارب، میتواند رهنمونهای ارزندهای برای شرکتهای کوچک و بزرگ، سیاستگذاران و محققان حوزه نوآوری به همراه داشته باشد.
دکتر فاطمه صالحی
مدرس و عضو هیئت علمی مدرسه کسبوکار دانشگاه منچستر انگلستان
متخصص تجاریسازی فناوری
چهارشنبه 27 آذرماه 1398
سالن پروین اعتصامی
ساعت 13:30 – 15:00
طی سالهای اخیر، شاهد شکست برخی کارآفرینان و کسب وکارهای ایرانی و همچنین نرخ بالای خروج آنها از فعالیتهای کارآفرینانه بودهایم. در نهایت تاسف گزارشهای جهانی نشان میدهد محیط کسبوکار ایران کم ظرفیت و به لحاظ نهادی ضعیف و دارای ضعف های نهادی قانونی، سیاسی و اقتصادی است؛ و در بستر چنین محیط کسب وکاری، شرایط تحریم های بین المللی و بحران های اقتصادی سال های اخیر نیز مزید بر علت شده اند. در چنین شرایطی پرداختن به «تاب آوری سازمانی» موضوعی است تا کارآفرینان و کسب وکارهای ایرانی بتوانند با بکارگیری راهبردهای مناسب در مقابل اختلالات، تاب آور بوده و پاسخ های مناسبی به بحران ها و اختلالات درونی و بیرونی داده و یا خود را با آن سازگار نمایند.
برخی از مهمترین عناوین این کارگاه عبارتند از:
دکتر حسام زند حسامی
عضو هیئت علمی و مدیر سرمایهگذاری اقتصاد دانشبنیان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
مشاور بازآفرینی کسب و کار
دکتر رضا منوچهری راد
مشاور تاب آوری سازمانی و نوآفرینی مدل کسب و کار
چهارشنبه 27 آذرماه 1398
سالن پروین اعتصامی
ساعت 15:30 – 17:00
اکوسیستم نوآوری مجموعهای تکاملی از بازیگران (اجزا)، فعالیتها، دستاوردها، نهادها و ارتباط آنها بهطور مکمل و جایگزین میباشد که برای عملکرد نوآوری فردی یا گروهی حائز اهمیت میباشد. اولین قدم مهم برای ترویج و تشکیل اکوسیستم نوآوری نیازمند شناخت و دانش کافی از طبیعت اجزای سیستم در سطوح مختلف جزئی (فردی)، میانی (گروهی) و کلی (سازمان و ….) میباشد. قدم دوم نهتنها مطالعه ارتباط بین اجزای سیستم بلکه در برگیرنده مطالعه ارتباط بین سطوح مختلف میباشد. این اطلاعات ما را فقط به سمت تفهیم شرایط فعلی سیستم، اجزا و ارتباط میان اجزا سوق میدهد، درحالیکه قدم مهم و حیاتی بعدی برای ترویج و تشکیل اکوسیستم نوآوری با در نظر گرفتن پیچیدگیهای فعلی بسیار چالشبرانگیز است. در این کارگاه آموزشی و مشارکتی با فراهم کردن چندی از مطالعات تجربی تحت موضوعاتی مثل نوآوری باز، ارتباط دانشگاه و صنعت، استراتژی باز و اکوسیستمهای کارآفرینی به بررسی مفهوم اکوسیستم نوآوری در ایران و موضوعیت این مفهوم میپردازیم.
دکتر مارال مهداد
عضو هیئت علمی گروه تجارت، مدیریت و سازمان (BMO) دانشگاه واخنینگن هلند
متخصص نوآوری و کارآفرینی
چهارشنبه 27 آذرماه 1398
سالن استاد شهریار
ساعت 15:30 – 17:00
“Research Tools” enable researchers to collect, organize, analyze, visualize and publicized research outputs. Dr. Nader have collected over 700 tools that enable researchers to follow the correct path in research and to ultimately produce high-quality research outputs with more accuracy and efficiency. “Research Tools” consists of a hierarchical set of nodes. It has four main nodes: (1) Searching the literature, (2) Writing a paper, (3) Targeting suitable journals, and (4) Enhancing visibility and impact of the research. This workshop will provide an overview to the most important tools from publishing to disseminating researcher outputs. The e-skills learned from the workshop are useful across various research disciplines and research institutions
دکتر نادر آلابراهیم
مشاور ارشد در حوزه افزایش رؤیتپذیری و ضریب تأثیر تحقیقات
عضو هیئت علمی سابق دانشگاه مالایا مالزی
پنج شنبه 28 آذرماه 1398
سالن پروین اعتصامی
ساعت 9:00 – 10:30
دکتر بهمن کارگرشهامت
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد آستارا
مشاور مدیریت نوآوری
پنج شنبه 28 آذرماه 1398
سالن پروین اعتصامی
ساعت 11:00 – 12:30
بسیارند سازمانهایی که علاقمند هستند گامهایی اساسی در راستای تقویت توان فناورانه و نوآورانه خود بردارند اما به دلیل ناآشنایی با مبانی و ادبیات موضوع و یا تشخیص نامناست نقطه شروع و گام آغازین، از این مسیر باز میمانند و یا هزینههای زیادی را متحمل میگردند بی آنکه دستاورد محسوسی حاصل گردد و در نهایت نیز محکوم به شکست و خروج از بازار خواهند شد. به همین دلیل در چند سال اخیر استانداردهای مدیریت نوآوری از طریق تلاش برای ایجاد چارچوبی شفاف به منظور پیاده سازی فرآیند نوآوری در یک سازمان، توجه ویژهای را به خود جلب نمودهاند.
مجموعه استانداردهایی که به منظور کمک به این قبیل سازمانها چه توسط کمیته اروپایی استانداردسازی (CEN) و چه توسط سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) منتشر شدهاند، به دنبال این هستند که راهنمایی برای ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود مستمر یک سیستم مدیریت نوآوری برای انواع سازمانها ارائه نمایند.
مجموعا آنچه در این استانداردها مورد توجه قراردارد، گامها و فعالیتهای کلی در راستای توسعه فرآیندهای مدیریت نوآوری است که در این مسیر به کاربرد مفاهیم و کاربستهایی نظیر هوشمندی راهبردی، مدیریت همکاریها، حقوق داراییهای فکری، مدیریت خلاقیت، تفکر نوآور و… میپردازد و در نهایت نیز راهنماییها در راستای چگونگی ارزیابی یک سیستم مدیریت نوآوری ارایه مینماید.
دکتر نوید خبیری
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
مشاور سیستم های مدیریتی و توسعه کسب و کار
مصطفی بغدادی
دبیر انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
مشاور مدیریت نوآوری
پنج شنبه 28 آذرماه 1398
سالن پروین اعتصامی
ساعت 13:30 – 15:00
در کشورهای توسعه یافته، جریان پژوهش و نوآوری به ویژه در حوزه علوم کاربردی توسط شرکتهای فعال در بخش خصوصی نهادینه شده است. در این کشورها بودجه های پژوهشی دولتی عموما به پژوهش های بنیادی و پژوهش های حوزه علوم انسانی اختصاص می یابد.
در کشورهای در حال توسعه لازم است تا با اخذ تدابیر مناسب بستر لازم برای توانمندسازی و فعال نمودن واحدهای R&D بخش خصوصی ایجاد شود.
در این کارگاه به معرفی رویکرد،راهبرد و مدل های نوین کسب و کار بکار گرفته شده توسط پژوهشگاه نیرو برای تامین بودجه های مورد نیاز حوزه پژوهش صنعت برق و جریان سازی پژوهش و نوآوری در دانشگاه ها و شرکت های فعال در این صنعت پرداخته شده و شماری از نمونه های موفق اجرایی آن بیان می شود.
مهندس بابک امینی
مدیر برنامه ریزی پژوهشگاه نیرو
پنج شنبه 28 آذرماه 1398
سالن استاد شهریار
ساعت 13:30 – 15:00