پانل جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری

7 شهریور سال 1396
تهران- مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت


مهندس مصطفی بغدادی

مهندس بغدادی رییس دپارتمان ارزیابی جایزه و مدیرعامل مهندسین مشاور پارسیان هوشمند، مشاور، مدرس و ارزیاب مستقل در زمینه سرآمدی کسب و کار مورد تایید بنیاد مدیریت کیفیت اروپاEFQM ، و نیز مشاوره و تدریس پیرامون مدیریت نوآوری و فناوری، تعیین سبک رهبری، مدیریت فرآیندها و استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت، محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه ای می باشد.


Loading the player…


  • آیا شرکت های ایرانی آمادگی همکاری های بین المللی و جذب فناوری بین المللی و Chatch-up دارند
  • الزامات رقابت پذیری بین المللی چیست
  • چالش هایی که باعث می شود شرکت های ایرانی نتوانند در فضای بین المللی رقابت کنند چیست
  • راهکارهای پیشنهادی برای رقابت پذیر شدن شرکت ها چیست

دکتر مهدی محمدی

دکتر مهدی محمدی، رییس دبیرخانه علمی و اجرایی جایزه ملی مدیریت فناوری و عضو هیات علمی دانشگاه تهران می باشد. دکتر محمدی مشاور معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس دبیرخانه پیمایش نوآوری ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس دبیرخانه پیمایش نوآوری ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس کمیته علمی و هماهنگ کننده تدوین گزارش بین المللی سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری ایران با همکاری کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل  (UNCTAD) در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عضو کمیته علمی پروژه مشترک اتحادیه اروپا در زمینه تبادل تجربیات سیاستگذاری علم و فناوری و نوآوری در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه (Med-Spring/MERID) و عضو کمیته راهبری دبیرخانه آینده نگاری ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است. دکتر محمدی همچنین عضو هیات مدیره انجمن مدیریت تکنولوژی ایران می باشد.

Loading the player…

بحث و گفتگو در پانل

Loading the player…

دانلود ویدیو | 37 مگابایت | 18 دقیقه

مباحث مورد بررسی در پانل
  • آیا شرکت های ایرانی آمادگی همکاری های بین المللی و جذب فناوری بین المللی و Chatch-up دارندالزامات رقابت پذیری بین المللی چیست
  • اهمیت نوآوری یا درک ضرورت نوآوری
  • یادگیری در فضای بین المللی و قرار گیری درست در مدار اکوسیستم نوآوری و فناوری
  • چالش هایی که باعث می شود شرکت های ایرانی نتوانند در فضای بین المللی رقابت کنند
  • عدم سیاست گذاری کلان مناسب برای توزیع منابع و درک این موضوع که شرکت ها می بایست چه موقع و با چه نقشی وارد زنجیره بین المللی شوند و درک این حقیقت که سرمایه گذاری روی شرکت های غیر رقابتی که ژن نا سالم دارند بیهوده است
  • اهمیت داشتن درک درست از مسیر موفقیت و مسیر رقابت پذیری

Loading the player…

دانلود ویدیو | 43 مگابایت | 21 دقیقه


مباحث بررسی شده


  • راهکارهای پیشنهادی برای رقابت پذیر شدن شرکت ها
  • شرکت ها می بایست استراتژی مناسب را در زمان مناسب برای رشد شرکت خود انتخاب کنند. برخی شرکت ها ممکن است به سراغ استراتژی های ادغام بروند زیرا هیچ شرکتی با کوچک ماندن و تنها ماندن نمی تواند بزرگ شود و یا استراتژی تهاجمی را برگزینند و یا وارد شدن در زنجیره بزرگ شرکت های بین المللی را انتخاب کنند.
  • اهیمت ایجاد یک بازوی مالی قوی، در واقع بدون داشتن بازوی مالی قوی نمی توان وارد بازار بین المللی شد.
  • اهمیت درک فرهنگ نوآوری و فرهنگ سازمانی و تغییر نگاه مدیران میانی و ارشد و کارکنان
  • شرکت هایی شانس رقابت پذیری دارند که بازارشان بازار بین المللی باشد. شرط ورود به بازار بین المللی وارد شدن به شبکه های جهانی فناوری و تولید است.
  • آیا شرکت ها ظرفیت های جذب لازم را دارند.
  • آیا شرکت ها ظرفیت مدیریت همکاری با شرکت های خارجی، یادگیری و بازی کردن در شبکه های خارجی را دارند
  • اهمیت انتخاب شرکای راهبردی
  • نقش و اهمیت نهاد های میانجی در زمینه همکاری های فناوری که ارتباط شرکت ها را با شبکه های جهانی متصل می کنند.


  • هدف اصلی جایزه کمک به رشد حرفه‌ای‌گرایی در شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا و توسعه فرآیند نوآوری در شرکت های بزرگ
  • نگاه جایزه در سطح سه گانه «بنگاه های صنعتی و خدماتی»، «شرکت های کوچک فناوری‌محور و دانش بنیان» و « شرکت های هلدینگ»
  • ضرورت حمایت از مالکیت فکری در حوزه علم و فناوری
  • ضرورت شناسایی عوامل حرکت رو به رشد فناوری در کشور
  • تعامل خلاق علمی و فناوری با دنیا، آزادی اقتصادی، گفتمان پیشرفت و عدالت و استفاده از نیرو‌های جوان
  • هم‌افزایی میان علم، تحقیقات و فناوری در جهت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان
  • ویژگی‌های نوین اقتصاد جهانی تمرکز بر خلق و توسعه دانش، ایده، نوآوری، خلاقیت و فناوری
  • اقتصادهایی که بر پایه دانش فناوری استوار شده‌اند قطعا از پویایی بالایی برخوردارند و کمتر تحت تاثیر عوامل اجتماعی و سیاسی قرار می‌گیرند
  • برنامه ثبت جهانی جایزه ملی مدیریت و فناوری در آینده

دکتر مهدی الیاسی
دکتر الیاسی معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشند. ایشان عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه­ ی مدیریت فناوری و سیاستگذاری علم و فناوری می باشند. دکتر الیاسی دانش آموخته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری مدیریت فناوری(گرایش سیاستگذری) از دانشگاه علامه طباطبایی هستند. ایشان مدیرکل دفتر دانش، صنعت، بازار در معاونت علمی و فناوری در سال 95 بوده و دارای 10 سال فعالیت آموزشی، پژوهشی و اجرایی در نهادهای مختلف دولتی و خصوصی هستند. دکتر الیاسی عضو هیات مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران و مدیریت دانش می باشند.

Loading the player…

بحث و گفتگو در پانل

Loading the player…

دانلود ویدیو | 37 مگابایت | 18 دقیقه

مباحث مورد بررسی در پانل
  • عواملی که در موفقیت و شکست شرکت ها یا استارت آپ ها نقش دارند
  • اهمیت عوامل درون سارمانی و انسانی همچون تیم سازی در شرکت ها به ویژه شرکت های نوپا
  • اهمیت جنبه های تامین مالی
  • نقش منتور در موفقیت شرکت ها، شرکت هایی که منتور و راهنما دارند احتمال شکست شان کمتر است
  • اهمیت ایده های نوآورانه، ایده می بایست مهم تر از فرد باشد. وقتی افراد مهم می شوند، وابستگی به فرد به وجود خواهد آمد که می تواند منجر به عمر کوتاه موفقیت شرکت شود
  • اهمیت مسائل مارکتینگ و بازار سازی
  • مشکلات حوزه تکنولوژی بر خلاف انتظار داخل حوزه تکنولوژی نیستند بلکه به حوزه اجتماعی و اقتصادی مربوط هستند
  • موفقیت استارتاپ ها صرفا به ویژگی های شخصی کارآفرینان بستگی ندارد بلکه به مدل های کسب و کار و ایده بستگی دارد
  • اهمیت بیزینس مدل


دکتر بهزاد سلطانی

دکتر بهزاد سلطانی عضو و رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان می باشد. دکتر سلطانی همچنین عضو هیات مدیریت انجمن مدیریت فناوری ایران و رییس کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری هستند. لازم به ذکر است دکتر سلطانی مسئولیت‌های مختلفی از جمله مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مشاور تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، و عضویت در «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» را در کارنامه خود دارد.

Loading the player…

دکتر سید ضیا هاشمی

سید ضیاء هاشمی پژوهشگر، استاد دانشگاه، سیاستمدار ایرانی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و رئیس کنونی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران است. او دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران و دانشیاردانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. سید ضیاء هاشمی دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است و پیش از این ریاست مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران را برعهده داشته‌است. عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای عتف و عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر سوابق وی به‌شمار می‌رود. وی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که بعد از قریب به 39 سال از تاریخ شکل گیری جمهوری اسلامی ایران توانست از رشته های حوزه علوم انسانی به این منصب دست یابد.

Loading the player…

دکتر محمد نهاوندیان

محمد نهاوندیان سیاستمدار و اقتصاددان ایرانی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در دولت دوازدهم است. وی در دولت یازدهم رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری بود. ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ایران – معاونت اقتصادی شورای عالی امنیت ملی – عضو ستاد ویژه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی – نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور در سازمان تجارت جهانی (در دوره هاشمی و خاتمی) – معاون طرح و برنامه وزارت بازرگانی و مشاور رئیس جمهور و ریاست مرکز ملی مطالعات جهانی شدن از دیگر سمت‌های اوست. او فارغ‌التحصیل مدرسه علوی و دارای دکترای اقتصاد از آمریکا و همچنین تحصیلات حوزوی است.

Loading the player…