تغیر رویکرد از شرکت به اکوسیستم، مسیر دستیابی به رشد نمایی و تکانه رشد اقتصاد دیجیتال

1400-09-20 0
-جامه-بزرگ.jpg

مهندس کیوان جامه بزرگ، معاون توسعه راهبردی مجموعه فناپ، سخنران کلیدی کنفرانس هدف ارائه خود را ترسیم و تشریح مسیری که فناپ برای خود برای رسیدن به رشدی غیر خطی و در واقع رشد نمایی برگزیده است، عنوان نمود. دستیابی به چنین هدفی آن هم در شرایطی که به دلیل مشکلات اقتصادی فعلی شرکتها معمولا با تم تاب آوری و زنده ماندن برای عبور از این دوران هدف گذاری می‌کنند بسیار مشکل به نظر می‍رسد. به زعم وی از ابزارهای سنتی (مثل ماتریس رشد آنسوف و مکنزی و … نمی‌توان انتظار داشت رسیدن به چنین رشد نمایی و رسیدن به چنین سهمی از تولید ناخالص را برنامه ریزی نمایند.
مهندس جامه بزرگ با توضیح این که اقتصاد دیجیتال در سه لایه رشد می‌کند، سهم این سه بخش را در ایران با کشورهای پیشرفته و متوسط دنیا مقایسه کرد، لایه اول که سخت افزارهای و زیرساختهای دیجیتال است، تفاوت چندانی با متوسط جهانی ندارد. در لایه دوم که وجود پلتفرم های دیجیتال ( مثل اسنپ، دیجی‌کالا و …) نیز تفاوت خیلی محسوسی مشاهده نمی شود. جایی که یک تفاوت محسوس در سهم اقتصاد دیجیتال دیده می‌شود سومین لایه یعنی نفوذ پیشرفت‌های دیجیتال در سایر صنایع است، که می‌تواند به مثابه یک تهدید دیده شود، اما مجموعه فناپ آن را به صورت یک فرصت می بیند. برای بهره‌گیری از این فرصت، فناپ دیدگاه خود را از دیدگاه شرکتی(enterprise) به دیدگاه اکوسیستمی تغییر داده و بنا دارد به عنوان یک رهبر اکوسیستم دیجیتال با تعریف رابطه هم آفرینی با سایر بازیگران، تکانه لازم برای رشد نمایی اقتصاد دیجیتال را ایجاد کند که ضمن پذیرش تفاوت این میان مجموعه‌ها، هم افزایی اکوسیستمی را محقق نماید.

 


ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند